دوشنبه 22 مهر 1398   00:01:35
دیدگاه
1396/10/27 چهارشنبه12:26


بررسی نقش وزارت پست، تلگراف و تلفن در دوران دفاع مقدس


بسم الله الرحمن الرحیم
عباس نوری؛ کارشناس ارشد مدیریت، گرایش سیستم های اطلاعاتی : دوران پرافتخار دفاع مقدس یکی از نقاط عطف تاریخ پرفراز نشیب کشور ایران است که وجود حجم عظیم رخدادهای بی نظیر انسانی در این دوران آن را با تمام موارد پیش از خود متمایز کرده است . رخدادهایی همچون اوج ایثار و از خودگذشتگی و تلاش و پشتکار توسط رزمندگان دلیر ، جوانمرد ، مقاوم و انقلابی ایران اسلامی که خود را سربازان خمینی کبیر می دانستند در مقابل دشمنان تابه دندان مسلح جهان استکبار که توسط رژیم مفلوک، قرون وسطایی و عقب مانده ی بعثی نمایندگی می شدند.
این مقدمه ی کوتاه که هیچ، تمام واژه ها و علوم تاویل و هرمنوتیک که توسط بشر بکار گرفته شده هم برای تفسیر و ثبت این همه بزرگی و اقتدار و عزت کفایت نمی کند لذا امیدوارم که مخاطبین عزیز از قصورات چشم پوشی کنند.
در برنامه ریزی برای جنگهای منظم معمولا برای هر نفر که در خط مقدم جبهه و جنگ حضور دارد چیزی حدود هشت نفر باید اورا پشتیبانی کنند  و اموری مثل رساندن مهمات و مواد غذایی و تجهیزات و ایجاد پل ، جاده ، موانع و خطوط مخابراتی و .... که برای انجام آن نیاز به برنامه ریزی بسیار دقیق ، پشتوانه سازی و اداره ی امورجنگی و همچنین مدیرت های کلان کشورهای درگیر جنگ است .
کشور عزیز ایران و نظام نوپای آن علارغم تمام مشکلات عدیده ای بعد از انقلاب در گیر ناجوانمردانه ترن جنگ تاریخ شد و باید علاوه بر جنگیدن با مشکلات داخلی به جنگ با رژیم بعثی که حمایت تمام کشورهای ابرقدرت جهان را هم برعهده داشت برود . لذا ماموریت پشتیبانی از جنگ کار بسیار سنگین و طاقت فرسایی بود و قطعا بدون جهاد وایثار افراد پشت جبهه و حمایتهای مردمی و بهره بردن از ایمان سرشار انگاه اسلامی وانقلابی ممکن نبود .
 در دوران دفاع مقدس مسئولیت پشتیبانی از رزمندگان و جببه های جنگ برعهده دولت بود و دولت جمهوری اسلامی در کنار دیگر قوا و حمایتهای مردم تمامی این مسئولیت را با مدیریتی جهادی به انجام رساند . این مساله آنجا حائز اهمیت تر می شود که کشور ما در آنزمان نه به خودکفایی در تولید محصولات مورد نیاز رسیده بود و در کنار این ضعف بزرگ توسط حامیان رژیم بعثی هم به صورت وحشتناکی در تحریم به سر می برد و باید با این وضع موجود علاوه بر اداره ی کشور به پشتیبانی از جنگ هم اهتمام می ورزیدند؛ که. متاسفانه آنچه که تا به امروز کمتر به آن پرداخته شده و نقش آن تبیین نشده است همین اقدامات دولت در دفاع مقدس است که انشاالله این مهم هم به انجام برسد و برای آیندگان به یادگار بماند؛ لذا در این مقال به صورت تیتروار و بسیار مختصر و در حد بضاعت به برخی اقدامات ارزشمند وزارت پست، تلگراف و تلفن خواهیم پرداخت تا انشاالله فتح بابی برای پژوهش و تحقیق گسترده تر در خصوص نقش این وزارتخانه ی کلیدی در دوران دفاع مقدس شود.
یکی از دستگاههای دولتی که نقش بسیار مهم وکلیدی در پشتیبانی از رزمندگان در دوران دفاع مقدس داشت وزارت پست،تلگراف و تلفن بود که با یک بررسی ساده  و نگاه اجمالی به نقش فعالیتها و اقدامات این وزارتخانه در پیروزهای حیرت آور رزمندگان پی خواهیم برد .
یکی از عمده ترین مشکلات جبهه ، ارتباطات رزمنده‌ها بود ، ارتباطات مختلفی مثل نامه نگاری و تلفن و ... که باید به این‌ها رسیدگی می شد چرا که در زمان شروع عملیات‌ها ،  رزمندگان به  داخل شهر می رفتند و در آنجا با ارتباطاتی که با مردم در داخل شهر و یا خانواده‌شان ایجاد می کردند به صورت ناخواسته بسیاری اطلاعات مربوط به عملیاتها می رفت و ممکن بود این اطلاعات به دست دشمن برسد و ضربه های جبران ناپذیری را به جبهه وارد کنند؛  لذا مدیران خدوم، انقلاب و جهادگر وزارت پست، تلگراف وتلفن باحضور خود و گسیل نیروهایی تخصصی در تمامی حوزه های ارتباطی به جبهه ها سعی کردند تمام مشکلات رزمندگان را رفع کنند و با ایجاد خطوط تلفن صلواتی و نامه رسانی منظم با فوریت و سرعت بسیار بالا مشکلات رزمندگان را به صفر رسانده و روحیه ی بالای آنها را همچون لحظه ی اعزام به جبهه ها حفظ کردند . رزمندگان به راحتی با خانواده هایشان صحبت می کردند و از وضعیت خود آنها را مطلع می کردند؛ که این کار یک برکت دیگر هم داشت و آن اینکه خانواده هایی که بعضا بخاطر بی اطلاعی از وضعیت فرزندانشان عازم جبهه ها می شدند و مشکلات زیادی هم در این راه ایجاد می کردند دیگر به جبهه ها نمی آمدند و بخش زیادی از مشکلات هم این گونه کم شد .
طرح تلفنهای صلواتی در دو کوهه و خیلی از پادگان‌های دیگر خوزستان و استانهای غرب کشور تا ارومیه را  پوشش می داد و ونیروهای متخصص پست و مخابرات در  قبل از تمام عملیات‌ها برای  خانواده‌ها شبانه تلگراف‌ می فرستادند و سلامتی رزمنده‌ها و وضعیت روحی آنها اعلام را به خانواده هایشان اطلاع می د ادند  .
برای امنیت بیشتر ارتباطات به صورت زمینی و کابلی صورت می گرفت و این کار عظیم با همه ی مشکلات تحریم و نبودن خودکفایی در تولید لوازم مخابراتی با مدیریت جهادی صورت گرفت؛ تمام نقاط ارتباطی را از حالت بی سیم که قابل ردیابی و شنود بود را به حالت کابلی و ارتباط سیمی تبدیل کردند
وزارت پست ، تلگراف وتلفن در زمینه ی اعزام نیروی تخصصی به جبهه ها هم کارهای عظیمی انجام داد مثلا در یک مرحله حدود 1400 نفر نیروی متخصص فقط به سقز و بانه اعزام کردند که در آن زمان و در یکی از عملیاتها  هم نوزده نفر از بچه‌های پست و مخابرات به درجه ی رفیع شهادت رسیدند. تمام مدیران عامل شرکتها و ادارات کل و اعضای هیات مدیره به جبهه ها اعزام می شدند تا با دیدن فضای حاکم بر جبهه ها و رصد مشکلات آنجا در اقدامات جهادی خود برای حل مشکلات جدیت بیشتری نشان دهند . واین گونه بود که مشکلات ارتباطی رزمندگان علارغم نبود ساده ترین و بدیهی ترین زیر ساختهای مخابراتی و  امکانات ارتباطی به حداقل رسید و وزارت پست و تلگراف وتلفن نقشی ماندگار در دوران هشت ساله ی دفاع مقدس به ثبت رساند .

.



 

آرشیو عکس
مناسبت
1397 ، سال «حمایت از کالای ایرانی»
1397 ، سال «حمایت از کالای ایرانی»
وب سايت ها