شنبه 27 دي 1399   11:48:44
اخبار
1395/5/31 يكشنبه09:51


دو خاطره از حمله عراق به نفتکشهای جمهوری اسلامی:
یکی از شاهکارهای مهندسی دوران جنگ بازسازی بزرگ ترین پل شناور دنیا به طول 14 کیلومتر روی هور بود
داوود پورضیایی و حیدر بهمنی دو تن از مهندسان شرکت ملی نفت ایران در دوران دفاع مقدس با توجه به قرار گرفتن در آن شرایط سخت و طاقت فرسا، با طلایی خواندن هشت سال دفاع مقدس با ذکر خاطره ای به آن دوران پرداختند.
داوود پورضیایی، متولد ســال 1326 در نوبران ساوه، فارغ التحصیل رشته شیمی از دانشگاه صنعت نفت در سال  1353  به جمع همکاران صنعت نفت پیوست.
به گزارش روابط عمومی نمایشگاه- موزه تبیین و ارائه اقدامات دولت در دوران دفاع مقدس،  وی در سالهای دفاع مقدس مسئول اتاق کنترل صادرات نفت، معاون تعمیرات، مســئول خوردگی فلزات قطعات دریایی، معاونت عملیات خارگ، جانشــین رییس منطقه و رییس تعمیرات پالایشگاه تهران در صنعت نفت خدمت کرده است.
وی با ذکر خاطره ای از آن دوران سخت و طاقت فرسا گفت: پس از حمله هوایی دشــمن به کشتی سونگ پونگ در کنار اسکله 11 آذرپاد راهرویی که در آنجا احداث شده بود بر اثر برخورد بمب آسیب دید و کشتی یاد شده از وسط شکست و به درون دریا افتاد.
بلافاصله، نیروهای بازسازی، این راهروی 60 متری را که بین دو سکوی اسکله نصب می شد از دریا بیرون کشیدند و به خشکی حمل و بعد از بازسازی آن را آماده نصب کردند.
به دنبال طراحی و تعیین نحوه نصب، قرار شد راهرو توسط یک بارج و یک یدک  کش به محل حمل شود و دو جرثقیل مســتقر در دو بارج نیز جهت بلندکردن ایمن این راهرو در هنگام نصب، به کمک دو فروند یدک کش به آذرپاد برده شوند.
با وجود آنکه دشــمن با موشک اســکاد و هواپیماهای میگ 25 حمله کرد، اما به هر حال عملیات طبق برنامه پیش رفت.
پورضیایی ادامه داد: ما در حال نصب بودیم و همه افراد در محل مربوطه آماده بودند و چهار نفر هم در روی سکوها جهت نصب نهایی در دو طرف نشیمن گاه راهرو آماده بودند تا پس از نشستن پاشنه روی نشیمن گاه، عملیات نهایی را انجام دهند. از آنجا که شرایط و وضعیت دریا هر آن ممکن بود تغییر کند، باید کار را به سرعت انجام می دادیم و این دغدغه ای بود که به شدت و هر لحظه مرا رنج می داد.
در این گیر و دار از طرف ستاد نفت اعلام وضعیت قرمز شد و اعلام حمله هوایی 100 درصد، چه تصمیمی باید گرفته می شــد؟ برگرداندن راهرو به روی بارج حامل و رها کردن جرثقیل ها از بار، یا ریسک نصب و احتمال بمباران شدن محل تجمع و از بین رفتن همه آنها که در آن محل بودند؟
بی توجه به حمله هوایی من در آن لحظه کار را ادامه دادم و از اپراتورها خواستم که راهرو را به پایین بیاورند و این کار صورت گرفت تا سمت نشــیمن ها را به محل ها، بارج کش نزدیکی محل نصب؛ بعد هم یدک خودشان برگرداندند و راهرو نصب شد.


حیدر بهمنی، متولد اسفندماه سال 1330 در شهرستان رامهرمز از توابع استان خوزستان است که در سال 1370 در رشته مهندسی مکانیک با گرایش حرارت و سیالات از دانشگاه صنعت نفت فارغ التحصیل شد.

در کارنامه فعالیتهای او که به سال 1355 با عنوان تکنیسین سرچاهی به استخدام شرکت ملی نفت درآمد، سمتهایی چون ریاست منطقه اهواز مارون، معاونت اداره کل بهره برداری، معاونت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، مدیرعاملی شرکت حفاری شمال و مدیریت عامل شرکت ملی حفاری ایران به چشم می خورد.
وی طی سال های دفاع مقدس، مســئولیت بازرسی و نوسازی پدافند غیرعامل صنعت نفت را برعهده داشت. بهمنی در خصوص ذکر خاطره ای از آن دوران به ما می گوید: همه سال های دفاع مقدس، سرشار از خاطره است، اما از میان همه آنها، شهادت شهید سلطانی و الماسی فراموش ناشدنی اســت.  فاصله خط مقدم تا دشمن در منطقه دهلران حدود 12 کیلومتر بود، به گونه ای که وقتی سر چاه رفتیم، صدای عراقی ها را می شنیدیم. از سوی دیگر، چاه شماره 3 دهلران نیز به طور کامل منهدم شده بود و در آتش می سوخت و ما نمی توانستیم آن را در این وضعیت رها کنیم، بنابراین گروهی از کارکنان صنعت نفت برای خاموش کردن آتش در محل مستقر شدند که شهید سلطانی نیز برای انجام این عملیات در موقعیت چاه دهلران حاضر شد. شب پیش از شهادت ایشان، سلطانی خطاب به یکی از دوستان گفت: «فایز» فکر می کنم فردا شهید می شوم و فایزهم با لحن شوخی پاسخ داد: تو قیافه ات به شهدا نمی خورد.
صبح فردا که سلطانی در حال رفتن به محل چاه برای اطفای حریق بود، به دلیل اصابت خمپاره دشمن، سر از تنش جدا شد و پیکر نیمه جان او، در حالی که سر از آن جدا شده بود، چند قدم جلوتر، در آغوش دوستش (فایز) قرار گرفت.
یکی از شاهکارهای مهندسی آن ایام، بازسازی پلی بود که به عنوان بزرگ ترین پل شناور دنیا به طول 14 کیلومتر روی هور زده شد و ما برای شناورسازی آن از مواد پلیمری استفاده کردیم تا در صورت حمله هوایی دشمن به سرعت قابل تعمیر و تعویض باشد و در فواصل معینی از طول پل قطعات یدکی نیز در طول مسیر به پل اصلی متصل کردیم تا در صورت نیاز به سرعت آنها را عوض کنیم و این گونه بود که پس از تخریب پل، در کمتر از دو ســاعت بازسازی آن با همکاری همه بخش ها اعم از سپاه، بسیج، جهاد و کارکنان صنعت نفت انجام شد.
 



عكس هاي مرتبط :
آرشیو عکس
مناسبت
1397 ، سال «حمایت از کالای ایرانی»
1397 ، سال «حمایت از کالای ایرانی»
وب سايت ها